Autoliv Lugoj

Administrație

CJT și Salprest încearcă să scape de groapa de gunoi a Lugojului. Cine trebuie să o gestioneze!

CJT și Salprest încearcă să scape de groapa de gunoi a Lugojului. Cine trebuie să o gestioneze!

Business Strategist

Primăria Lugoj se pregătește să emită un proiect de hotărâre prin care să primească din nou groapa de gunoi a orașului, după ce aceasta a fost dată în administrare Consiliului Județean Timiș care s-a ocupat cu închiderea definitivă a deponeului.

Subiectul a ridicat deja o serie de divergențe la nivel local, deoarece instituția care gestionează groapa are obligația să o monitorizeze timp de 30 de ani, ceea ce presupune costuri substanțiale pentru pază, analize temporare și alte activități de întreținere.

”Conform Art. 325 din HG 349/2005, operatorul depozitului (în cazul nostru Salprestul) este responsabil de întreținerea, supravegherea, monitorizarea și controlul post-închidere al depozitului. Prin lege, Salprest avea o obligația de a-și constitui un cont special de monitorizare post-închidere. La Lugoj e mai simplu pentru că probabil ar putea să le aloce și Primăria bani, fiind societate a Consiliului Local”, susține Călin Dobra, vicepreședintele CJT.

Mai exact, Salprest ar fi trebuit să ecomomisească sume anual pentru această monitorizare, ceea ce nu s-a întâmplat. Oricum, directorul Mircea Ghera nu recunoaște obligația de a gestiona Salprestul groapa.

”La nivel oficial nu am primit nimic deocamdată. Dar ca să lămurim lucrurile: există o hotărâre a Consiliului Local prin care a fost dată groapa către Consiliul Județean, dar și pentru închidere și pentru monitorizare. Problema e că trebuie finanațat. Dacă nu era hotărârea respectivă, o închidea Salprestul cu Primăria Lugoj. Aceasta e situația, dacă nouă ne-o dă Consiliul Local asta e. Conform actelor, nu avem acum nicio obligație. Deocamdată avem hotărâre a Consiliului Local care spune că e dată spre închidere și monitorizare(!) Consiliului Județean”, susține Mircea Ghera.

Dacă ar fi să preia Salprestul groapa prin Consiliul Local, aceștia trebuie instruiți oarecum de proiectant după cum crede managerul.

”Trebuie să ne dea, conform proiectantului, regulile de întreținere, la cât timp facem analizele, dacă trebuie să cărăm levigatul adunat, să ne arate unde s-a adunat, sunt probleme tehnice pe care nu le știm acum. E destul de peste mână să preiei ceva cu care nu știi ce faci. Dacă groapa o ia la vale, că nu e fixată, cine răspunde? Și toate acestea… Sunt câteva lucruri de clarificat”, încheie Ghera.

Fiecare dintre instituții încearcă acum să scape de groapa de gunoi, mai ales din cauza costurilor de întreținere și monitorizare. Merită menționat că în bugetul local al Primăriei Lugoj nu sunt prinși bani pentru monitorizarea gropii de gunoi, la fel și în cel al Salprest.

Conform anexei la HG 349/2005, instituția care minitorizează timp de 30 de ani depozitul are câteva obligații nu tocmai ieftine la buget. Pe lângă paza efectuată zi și noapte, acesta trebuie să preleveze probe, să efectueze periodic analize, date meteorologice etc.

Spre exemplu, controlul calităţii apei subterane se realizeazã prin foraje de control în cel puţin trei puncte, un punct amplasat amonte și doua aval față de depozit, pe direcţia de curgere. Datele meteorologice servesc la realizarea balanţei apei din depozit și implicit la evaluarea volumului de levigat ce se acumuleaza la baza depozitului sau se deverseaza din depozit. Se mai efectuează controlul apei de suprafata, al levigatului și al gazului de depozit. Toate acestea vor stoarce timp de 30 de ani sume serioase din bugetul societății sau instituției care va prelua deponeul din Lugoj.

Istoricul

Consiliul Județean Timiș a derulat în ultimii doi ani o lucrare de mare anvergură în întregul județ pentru închiderea și ecologizarea gropilor de gunoi din Lugoj, Făget, Buziaș, Sânnicolau Mare, Parța și Jimbolia.

Proiectul a fost câștigat de o firmă din București, iar firma omului de afaceri Florin Măran, Tehnocer, a subcontractat lucrările în mai multe locații. Așa s-a întâmplat și la Lugoj, unde lucrările au început în aprilie 2013 și au presupus relocarea a 95.000 de mc de gunoi și acoperiorea deponeului cu pământ.

După relocarea gunoiului, s-a depus un strat de suport, mai exact 50 de cm de pământ. Apoi un alt strat a fost sortul (30 de cm), după care a fost rândul membranelor sintetice care impermeabilizează pentru a nu ajunge apa în gunoi. După acest strat s-a pus cel de acoperire, tot pământ, în înălțime de 85 cm. Cel mai de deasupra este un pământ special pentru vegetație de 15 cm adâncime. Amplasamentul este împânzit de o rețea subterană de spații prin care se elimină gazele create de deșeuri.

Contractul de lucrări pentru deponeele din județ a fost câştigat de asocierea Iridex Group Constructii – Saman Construction pentru suma de 28,2 milioane lei. Proiectul a mai beneficiat şi de lucrări suplimentare câştigate de aceeaşi firmă în septembrie 2014. Fondurile în valoare de 5,6 milioane lei au fost suplimentate din cauza unor lucări neprevăzute.

 

Clic pentru a adăuga un comentariu

Lasă un răspuns

Administrație

Mai multe în Administrație

Câţi bani şi-a rezervat primarul din bugetul local pentru aparatul propriu. Vezi sumele şi pe ce se cheltuie

Daniel Groza23 martie 2017

Începe curăţenia de primăvară! Când puteţi scoate resturile vegetale

Daniel Groza23 martie 2017

Bugetul Lugojului, de peste 170 de milioane de lei, se cheltuie doar cum vrea primarul. Nicio propunere a consilierilor nu a fost acceptată

Daniel Groza21 martie 2017

Consilierii locali, chemaţi să aprobe bugetul Lugojului pentru 2017

Daniel Groza16 martie 2017

Piaţă modernă la Făget. Va fi inaugurată la sfârşitul acestei luni

Daniel Groza15 martie 2017

Boldea dă vina pe Martinescu pentru deficienţele de la staţia de epurare

Daniel Groza13 martie 2017

Galeria Pro Arte din Lugoj va fi reabilitată. Lucrările vor costa un milion de lei

Daniel Groza10 martie 2017

Lugojul a primit cea mai mare sumă din cote defalcate de la CJT Timiş. Cât primesc celelalte primării din zonă

Daniel Groza9 martie 2017

Curtea de Conturi, aşteptată la Lugoj. Plângere pentru verificarea cheltuirii celor 5 milioane de euro de la staţia de epurare

Daniel Groza6 martie 2017

A patra deschidere? „Săptămâna viitoare deschidem traficul pe cei 15 kilometri din autostrada Lugoj-Deva”

Gabriel Iosa3 martie 2017

În martie se votează bugetul. Care sunt lucrările pentru care credeţi că ar trebui să se cheltuiască 60.000.000 de lei?

Daniel Groza2 martie 2017

Ce ilegalităţi a descoperit Curtea de Conturi la Salprest, societate care aparţine Consiliului Local Lugoj

Daniel Groza1 martie 2017
%d blogeri au apreciat: