Ryanair, Easyjet și alte companii aeriene low-cost au scris Uniunii Europene cerând ca planul său de a forța transportatorii să utilizeze o anumită cotă de combustibili durabili să se aplice tuturor zborurilor, nu doar celor de distanțe scurte.
Comisia Europeană stabilește obiective pentru companiile aeriene de a utiliza o cotă minimă de combustibili de aviație durabili (SAF), pentru a reduce emisiile de CO2 din sectorul încălzirii planetei. În decembrie, Bruxelles a depus un proiect de țintă de 5% pentru 2030 pentru că este prea scăzut.
Un grup de companii aeriene bugetare, care nu concurează pe piețele pe distanțe lungi, și grupuri ecologiste au scris Comisiei, cerând ca orice cote SAF să se aplice nu numai zborurilor din interiorul Europei, ci și călătoriilor pe distanțe lungi către și de pe continent.
„Excluderea zborurilor pe distanțe lungi din mandatul SAF ar însemna că însăși zona sectorului nostru care are cea mai mare nevoie de decarbonizare nu ar fi acoperită deloc de această legislație”, a spus scrisoarea adresată șefilor politicii UE în domeniul climei și transporturilor, văzută de Reuters.
Semnatarii săi au inclus Easyjet, Ryanair, Wizz Air, Jet2 și organizația neguvernamentală Transport & Environment.
Aceștia au citat date de la grupul de gestionare a traficului aerian Eurocontrol, care a declarat că 6% din zborurile de pe aeroporturile europene care au traversat mai mult de 4.000 km reprezintă jumătate din emisiile totale de CO2 provenite din zborurile care părăsesc Europa.
„Nu există nicio logică în excluderea zborurilor pe distanțe lungi de la obligațiile de utilizare a SAF, deoarece aceasta este singura lor modalitate posibilă de decarbonizare”, a declarat Michael O’Leary, CEO al Ryanair, într-un comunicat.
Directorul executiv T&E, William Todts, a declarat că zborurile pe distanțe lungi „scapă de reglementarea poluării lor, în ciuda faptului că a provocat cea mai mare parte a emisiilor”.
Semnatarii au declarat că SAF-urile sunt singura opțiune pe termen scurt de reducere a emisiilor zborurilor pe distanțe lungi – în timp ce pentru transportul scurt, SAF-urile sunt o soluție temporară, înainte ca tehnologii precum aeronavele cu hidrogen să devină disponibile în anii 2030. Airbus intenționează să pună în funcțiune un avion fără carbon până în 2035.
Miscarea poate fi opusă de transportatorii tradiționali, dacă le impune costuri care nu se confruntă cu rivalii străini. Air France KLM și Lufthansa nu au putut fi contactate imediat pentru comentarii.
Sursa: Financiarul.ro