Social

DOCUMENTAR Lugojenii s-au bucurat de beneficiile electrificării din anul 1900!

DOCUMENTAR Lugojenii s-au bucurat de beneficiile electrificării din anul 1900!

Autoliv

În ultimul deceniu al secolului al XIX-lea lugojenii au cochetat deja cu ideea introducerii curentului electric în oraș pentru a înlocui lămpile cu petrol – inestetice, costisitoare și poluante –utilizate pentru iluminatul stradal. Partizanii principiilor urbanistice moderne, receptate din Europa Occidentală, respectabilii burgeri din administrația locală, în frunte cu primarul Árpád Marsovszky au încercat din răsputeri să îmbunătățească confortul citadin, militând pentru utilizarea energiei electrice, la început, pentru iluminat (rețeaua publică și consumatorii casnici ), ulterior  devenită indispensabilă pentru industria locală. Având ca model Timișoara, primul oraș  din Europa cu străzi iluminate electric (1884), ziarul Südungarn (nr.79 din 1893) accentua eficacitatea luminii electrice în spațiu public și necesitatea implementării acestei rețele în Lugoj, unde primăria cheltuia pentru întreținerea celor 170 de lămpi cu petrol existente în 1893 (care aveau un timp de ardere în medie de 428 de ore) aproape 5000 florini pe an. Modernizarea este exprimată într-un ton imperativ: “Un oraş fără asfalt şi lumină nu este oraş” – Südungarn, 23 iulie 1893.

Primăria începe în luna septembrie 1893 să negocieze cu mai multe firme de electricitate. Costurile enorme au dus la amânarea proiectului. Chestiunea este pusă din nou pe tapet în dezbaterile consiliului orășenesc din 1899. Este acceptată oferta „Societății pentru industrie electrotehnică din Viena“, cunoscută în anii ’20 sub numele de Societatea „Elin“. În urma contractului încheiat, primăria, care vinde terenul din fața Cazarmei Artileriei, de pe malul Timișului, pentru edificarea centralei, primește concesiunea iluminatului public pe 25 de ani, având dreptul să cumpere după acest timp stabilimentul. Lucrările de construcție încep în luna iulie 1899 și sunt realizate de „Frații Junker”. Centrala electrică propriu-zisă (termocentrală) cu instalațiile specifice (două mașini cu aburi de 160 HP – cai putere / oră – care acționau dinamul prin funii de cânepă; cazanele celor două erau alimentate cu lemn, fumul fiind evacuat printr-un coș înalt de 32 m) a fost amenajată de firma vieneză „Commandit-Gesellschaft für elektrische Anlagen“ sub supravegherea directorului ei, inginerul Albert Jordán  (Wien I, Neuer Markte, nr. 12).

Inaugurată la începutul anului 1900, uzina electrică a fost compusă din  sala maşinilor, sala cazanelor, încăperea acumulatorilor și odăile pentru birouri. Ea a funcționat fără întreruperi  până la Primul Război Mondial. Gândită la anumiți parametri, specifici fazei timpurii, când a deservit doar consumatorii casnici și rețeaua stradală, centrala, odată cu creșterea abonaților, inclusiv a celor industriali, a necesitat lucrări de modernizare și înzestrare cu mașini mai performante. În 1907 sala mare a fost extinsă cu 8 m. fiind instalată o mașina cu aburi de 135 HP cu un dinam de 80 kw, respectiv un motor Diesel de 300 HP cu un dinam de 200 kw (cu baterie de acumulator de 1460 amperi).

Cu puțin timp înainte de izbucnirea celui de – Al Doilea Război Mondial s-a făcut trecerea de la curentul continuu la cel alternativ prin montarea unor grupuri electrice cu motoare Diesel. Bătrânele mașini cu aburi au fost înlăturate. Începând cu anul 1900, au apărut pe străzile Lugojului primele lămpi: suporturi de fier cu becurile incandescente a căror acoperitoare de tablă aveau forma unor clopote. Numărul acestora  a crescut de la an la an. În raportul primarului pentru anul 1911 se menționează sporirea numărului cu încă 111 bucăți, ajungând la un total de 463 de felinare electrice. În 1925 au fost 559 de becuri. Anul următor (1926) au fost introduse pe străzile principale lămpi mari de 300, 500 și 1000 Wt, iluminatul prelungindu-se pe toată durata nopții (anterior erau aprinse doar până la ora 12 seara!). Cu regret am constatat că la mijlocul anilor 2000 a fost înlăturat din mijlocul  Pieței J. C. Drăgan cel mai vechi stâlp electric din Lugoj. În urma unei vijelii, bătrânul din fontă (încheiat cu o spirală, de care atârna lampa electrică), care străjuia din anii ’20 piața s-a răsturnat, moment prielnic pentru trimiterea lui la topit!

 

Clic pentru a adăuga un comentariu

Lasă un răspuns

Mai multe în Social

CFR suplimentează trenurile în toată ţara, ca să ducă turiştii pe litoral de 1 Mai

Cetateanul26 aprilie 2017

Primarii din Ţara Făgetului mai speră la Carpaticus Arena, un proiect grandios, care ar aduce 500 de locuri de muncă

Cetateanul25 aprilie 2017

Primăria vrea să dea gratuit fraţilor Olariu centrala din Micro IV. Ultimul cuvânt îl au consilierii locali

Daniel Groza24 aprilie 2017

Pâinea rustică a Brutăriei Ardelean, locul II pe țară. Cetăţeanul vă prezintă reţeta după care este făcută

Daniel Groza20 aprilie 2017

Stocuri de sânge la minim. Timișenii sunt chemați să doneze

Cetateanul20 aprilie 2017

FOTO – Adventure Park Nădrag e gata! Primăria caută pe cineva să-l administreze

Daniel Groza19 aprilie 2017

Retroparadă la Timișoara. Participă și lugojeanul cu cea mai mare colecție de autoturisme Dacia din România

Daniel Groza18 aprilie 2017

Uica Mihai recomadă drobul de pui, pentru cei care nu mănâncă miel. Cum îl pregăteşti acasă

Daniel Groza14 aprilie 2017

Trei reţete originale pentru gătit carnea de miel de la Uica Mihai, cel mai cunoscut bucătar din Banat

Daniel Groza13 aprilie 2017

Calitatea vietii la locul de munca, un element cheie pentru productivitatea companiilor

Daniel Groza12 aprilie 2017

Doi copii au ajuns la spital după ce le-a ars casa, într-un sat de lângă Lugoj. Imobilul a luat foc din neglijenţa mamei

Daniel Groza11 aprilie 2017

Bisericile datoare la bugetul Lugojului nu vor mai putea să primească finanţări de la Primărie

Cetateanul11 aprilie 2017
%d blogeri au apreciat: