Explozia comertului electronic. Stii cate forme de comert electronic exista?

0

Comertul Electronic

Comertul Electronic pentru cei mai multi dintre noi reprezinta cumparaturile online. Insa Comertul electronic nu este doar actiunea de vanzare/cumparare a serviciilor sau a produselor. Acesta poate sa contina si alte beneficii, precum: schimburi, negocieri efectuate intre companii, vanzare, angajare, rationalizare, dar de asemeanea si unele procese ale firmei care sunt desfasurate pentru activitatile de aprovizionare/cumparare. In mod egal, in comertul electronic apare transferul de documente: comenzi, contracte, dar chiar si imagini si inregistrari vocale.

comertul electronic pune la dispozitie posibilitatea de a distribui peste tot in lume, astfel crescand numarul de clienti potentiali.

Unul dintre cele mai importante lucruri din acest domeniu este ca afacerile online nu se restrang doar la vanzarea produselor cu ajutorul Internetului.

2. Categorii ale Comertului Electronic

Exista cinci categorii fundamentale ale Comertului Electronic:

  • Business-to-Consumer (B2C)- descrie tranzactiile online realizate intre o companie si consumatorul final.
  • Business-to-Business (B2B)- descrie tranzactiile online realizate intre doua companii.
  • Consumer-to-Business (C2B)- descrie tranzactiile online realizate de persoane fizice catre companii.
  • E-Goverment- aceasta forma de comert descrie tranzactiile de tipul:

– B2G (business to government) 

– G2B (government to business)

-G2C (government to consumer)                           

  • Consumer-to-Consumer (C2C)- descrie tranzactiile online realizate de consumatori direct catre alti consumatori.

Aceste tranzactii sunt desfasurate mai ales in cadrul unor site-uri web, care se regasesc in cele mai multe cazuri fiind desemnate ca si  magazine online.

In cazul de fata, va vom prezenta mai multe detalii despre tranzactiile online realizate de consumatori catre alti consumatori (C2C).

In tranzactiile comerciale traditionale se disting urmatoarele procese de desfasurare:

  1. Informarea comerciala care face referire la tranzactie, dar si cercetarea de marketing;
  2. Concluzia contractului comercial general;
  3. Comandarea sau vanzarea produsului sau serviciului;
  4. Plata.

 Dar, in cadrul actiunilor din Comertul Electronic pot fi facute tranzactii cu bunuri si servicii digitale si locul unde sunte tranzactionate aceste bunuri digitale au denumirea de piate electronice/magazine online.

3.Tranzactiile C2C (Consumer-to-Consumer)

Tranzactiile in stilul C2C pun la dispozitie un mod nou de a-si aroga drepturile clientilor sa interactioneze intre ei. Pietele traditionale impun relatii intre clienti si clienti, unde clientul se deplaseaza la afacere pentru a cumpara produsul sau serviciul dorit. Dar, pe piata clientilor catre clienti, afacerile favorizeaza locul in care clientii isi pot vinde produsele, chiar si serviciile, actiunea desfasurandu-se reciproc.

Comertul Electronic de tipul C2C are forme de baza :

  • Licitatii facute prin portale, care permit sa se liciteze in timp real bunurile vandute in magazinul online, respectiv in portal. Un portal de tip C2C este eBay.

4. Publicitate

Publicitatea este un lucru important in realizarea oricarei afaceri. Marketingul, in cazul publicitatii client catre client, se raporteaza la licitatii si listari online. Costurile fiind foarte mari prin reclame in mass-media, ziar, dar si reviste. Produsele se promoveaza direct pe internet sau in cadrul unui magazin online, care aduc doar beneficii. Potentialii cumparatori constientizeaza ce produse si ce servicii pot oferi comerciantii.

De obicei, cele mai folosite afaceri in cadrul comertului electronic sunt:

  • Magazin Online
  • Aprovizionare electronica
  • Comunitati virtuale
  • Platforme de colaborare
  • Magazin Universal Electronic

Putem observa ca in momentul de fata comertul electronic este cel mai utilizat, fiind foarte util si usor de folosit de toata lumea.

Citește și