Administrație

PNL va da în judecată Primăria Lugoj pentru că Boldea secretizează un document public

PNL va da în judecată Primăria Lugoj pentru că Boldea secretizează un document public

Autoliv

Filiala Lugoj a PNL a organizat marți o conferință de presă la sediul partidului. După ce și-a felicitat colegii pentru implicarea în două evenimente la sfârșitul săptămânii trecute („PNL are grija de sanatatea ta !” și Cupa PNL la fotbal-tineret) președintele Ioan Ambruș s-a declarat extrem de nemulțumit de secretizarea unor documente de către primarul Francisc Boldea.

Erste vorba de raportul Curții de Conturi, emis în urma controlului efectuat în lunile mai-iunie. Deși acesta trebuia prezentat pe larg Consiliului, edilul-șef a spicuit câteva idei din raport în ședința de Consiliu aferentă lunii iulie la rubrica Diverse. La acea vreme, opoziția a solicitat o copie a documentelor până la următoarea ședință. Și au trecut trei luni fără ca Francisc Boldea să remită documentul consilierilor.

” Eu consider că atâta timp cât 60 de zile nu s-a pus la dispoziție niciun material va fi momentul să luăm în calcul apelarea la instanță. Domnul primar ar trebui să priceapă că există și etapa aceasta. Încă am lăsat bunul simț să vorbească. Dar discutăm deja de a doua verificări de la Curtea de Conturi după care nu ne-a fost prezentat raportul complet într-o ședință de Consiliu specială, așa cum prevede legea. Dacă nu avem altă cale, în luna noiembrie vom acționa în instanță Primăria”, a declarat Ioan Ambruș.

Întrebat din ce cauză crede că primarul nu le oferă copii ale documentului, Ambruș spune că ”el a făcut spicuiri așa cum a dorit, fiecare spicuiește ce vrea sau ce este interesat să spicuiască”.

Ambruș a explicat și de ce ezită în prezent să se folosească de instanță ca primă armă. ”M-am ferit de instanță pentru că se poate suprapune cu campania de anul viitor și nu vreau să pară că așa vrem să câștigăm alegerile”.

”Cetățeanul” are raportul!

Printr-o simplă cerere pe Legea Transparenței (544/2001), ziarul Cetățeanul a primit de la Curtea de Conturi ceea ce Francisc Boldea se ferește să ofere consilierilor încălcând legea. Ziarul nostru săptămânal a și publicat în nr. 18 cele mai importante nereguli descoperite de auditori.

Vă oferim mai jos întregul material, așa cum a apărut el în publicația noastră tipărită:

”Ziarul Cetățeanul a reușit să obțină raportul complet al Camerei de Conturi Timiș, în urma controlului din perioada 10 mai și 30 iunie 2015, audit aferent anului 2014. Decizia nr. 34/2015 descrie în 14 pagini toate neregulile descoperile în administrația lugojeană, dar și măsurile care trebuie luate pentru îndreptarea acestora.

Facturi Salprest și Meridian neînregistrate

Primarul Francisc Boldea a prezentat succint decizia într-o ședință de consiliu, însă fără a intra în detalii. Cetățeanul vă prezintă acum în detaliu cele mai importante nereguli descoperite de auditori.

La primul punct, inspectorii au constatat că Primăria nu înregistrat în contabilitate suma de 93.000 de lei, din care 78.000 aferentă Municipiului Lugoj, iar 15.000 reprezentând facturi emise de Salprest pentru serviciile de salubritate și Meridian 8.500 de lei reprezentând contravaloarea serviciilor de apă și canal.

Morții scutiți de impozite

Al doilea punct arată și ineditul, poate chiar hilarul din curtea administrației. Morții care apar scutiți de impozite sunt un subiect aparte care demonstrează lipsa de comunicare dintre departamentele instituției.

”Auditorii […] au constatat că există persoane decedate care în continuare figurează în soft-ul de impozite și taxe ca fiind active din punct de vedere al menținerii scutirilor. Exemplificăm aici cazul Bogdan Simion (scutire impozit auto 56 lei/an – decedat în anul 2006) și cazul Miloș Ioan (scutire impozit pe clădiri și teren 1785 lei/an – decedat în anul 2012)”, se arată în decizia inspectorilor. Aceștia au găsit 233 de CNP-uri distincte care pot conțione astfel de erori.

Cabliștii fac legea în oraș

Un alt aspect identificat de Curte la fiecare control este lipsa de reacție a primăriei în aplicarea legii care stabilește modalitățile de montare a cablurilor electronice în oraș și taxarea firmelor care monteaza astfel de echipamente pe domeniul public. Primăria nu a procedat niciodată în ostoria ei la: ”inventarierea operatorilor/furnizorilor de rețele de comunicații electromnice, efectuarea de campanii de conștientizare a operatorilor la obligațiile ce le revin conform Legii 154/2012”. În acest sens Primărie este obligată să stabilească un contract-cadru pentru accesul pe proprietăți și încheierea de astfel de contracte, să stabilească tarife pentru accesul pe proprietatea publică, să inventariere operatorii și sesizarea ANCOM (autoritatea de specialitate) cu privire la asigurarea asistenței tehnice necesare.

Punctul patru al documentului arată că entitatea nu a regularizat valoarea unei autorizații în valoare de peste 2 milioane lei emise pentru extinderea unei multinaționale. Direcția de Urbanism a taxat cu 2.097.000 lei pe Autoliv România pentru o autorizație, fără să o regularizeze la finalizarea investiției după valoarea de inventar declarată de beneficiar la Direcția de Impozite și Taxe. Diferența de sumă nu este mare, 2.621 lei, însă inspectorii atrag atenția asupra lipsei de comunicare dintre cele două departamente.

Nereguli descoperite cu Google Earth

O situație similară a fost descoperită în cazul unei firme care a păcălit Primărie cu 205.000 lei. Conform auditorilor, ”societatea Ital Fimco a eliminat din declarația pe anul 2011 un grup de 6 construcții în baza unei autorizații de demolare. Din verificarea electronică asigurată de softul Google Earth la data fotografierii (august 2013), comparată cu datele din autorizația de demolare și datele din softul de Impozite și Taxe auditorii publici externi au constatat că există clădiri ce nu apar demolate, dar nici impozitate”.

Nici în prezent acestea nu sunt demolate, astfel că Primăria a pierdut suma de 205.631 lei pe care ar fi trebuit s-o încaseze pe clădirile nedemolate de la Ital Fimco. Auditorii au constatat că Primăria nu are un program anual de inspecție fiscală pentru anii 2011-2014, agenții econimici și persoanele fizice putând declara ce doresc fără să fie verificați în teren.

Punctul 7 arată că Primăria nu a înregistrat în contabilitate titlurile de participare ca acționar unic la Salprest și Meridian, cele doupă societăți având capital social de 135.000 lei, respectiv 1.011.000 lei.

Avans nelegal pentru proiectul Fundației Bashford

În perioada 2012-2014, Primăria Lugoj a achitat către Enel suma de 1,8 milioane lei plătind anticipat unele lucrări, existând chiar și plăți efectuate fără punerea în practică a a celor prevăzute în contract. Curtea constată că este ilegal să plătești sume în avans din bani publici, mai ales că aceste aspecte nu au fost stipulate în contractele dintre primărie și Enel.

La data controlului, existau sume avansate de entitate către Enel pentru lucrări de extindere a rețelei de electricitate și neînchise nici la finele anului bugetar 2014 nici la data auditului în valoare de 1.321.000 de lei. Cea mai de anvergură investiție de acest gen este cea prin care Primăria pregătește terenul celor de la Fundația Bashford care doresc să realizeze un centru social în Dealul Viilor.

Într-adevăr, după cum și primarul Boldea susținea, Curtea a sesizat poziția de monopol a Enelului care a forțat oarecum mâna Primăriei, iar entitatea a cedat fără să ceară clarificări în contracte. ”Plățile nelegale au fost achitate de entitate potrivit condițiilor contractuale, fiind forțată atât contactual, cât și de poziția de forță a operatorului Enel Distribuție ce ocupă pe piață […] o poziție de monopol”, arată documentul. Inspectorii cer Primăriei recuperarea sumelor plătite în avans și vărsarea lor în bugetul local.

Alte probleme indicate de Curte sunt legate de neexercitarea controlului financiar preventiv de către persoanele prevăzute de lege, lipsa aplicării măsurilor de inventariere a patrimoniului, neactualizarea registrului de inventar etc.

Deconturi false către Valman

La ultimul punct din decizie, se constată că firma Valman Construct nu a pus în operă toate materialele cuprinse în situațiile de lucrări și decontate de Primărie pentru lucrările de izolație și reabilitare a Grădiniției PN 7 de pe Ep. Dr. Ioan Bălan. Este vorba de 4.000 de lei care au fost plătiți pe degeaba de administrație pentru lucrări neefectuate. ”De asemenea, lucrarea nu a fost cuprinsă în lista de investiții, deși este de această natură […] De menționat că în cadrul entității nu există o procedură internă privind achizițiile”, susțin inspectorii Camerei de Conturi Timiș.

Un alt punct de interes este neîncasarea la bugetul local a sumelor cuvenite legal ca tarif de gestionare a fondului cinegetic. Lugojul deține 3.361 hectare exploatate pe fondurile de vânătoare Tapia și Oloșag. Conform legii, Primăria avea dreptul la 81% din tarif, reieșind o pierdere de 11.800 lei în perioada 2012-2015.

Primăria nu a avut nicio obiecție și nu a contestat prezenta decizie, având termen de raportare și realizare a măsurilor trasate până în 29 februarie 2016.”

Vezi comentarii (2)

2 Comments

  1. Borosteanu Cristian Stefan

    13 octombrie 2015 at 17:21

    Domnule Ambruş, ce se mai aude de oprirea abuzului privind majorarea tarifelor la apă, canal şi serviciul de salubritate?. Din câte îmi amintesc, intenţia partidului din care faceţi parte, era aceea de a trimite o sesizare la Prefectură în acest sens.

  2. gore

    13 octombrie 2015 at 18:37

    bine mai traiesc si pdl-isti astia

Lasă un răspuns

Mai multe în Administrație

Funcţionarii din administraţia locală au trecut la fapte: joi – grevă japoneză, săptămâna viitoare – protest la Bucureşti

Cetateanul23 mai 2017

Funcţionarii din primăriile Timişoarei şi Lugojului ameninţă că vor bloca activitatea în administraţia locală

Cetateanul22 mai 2017

Consilierii lugojeni se întâlnesc pentru aprobarea unor proiecte şi a unei deplasări oficiale în străinătate

Cetateanul22 mai 2017

Omul care a aprobat plata contractelor pentru sindrofiile PSD a fost reangajat la Casa de Cultură, deşi s-a pensionat

Cetateanul12 mai 2017

“Va fi cel mai frumos cartier din Lugoj. O să se bată toţi pe un loc de casă”

Cetateanul12 mai 2017

FOTO – Bazarul din Lugoj va fi reabilitat. Administraţia locală are pregătită o sumă mare pentru lucrări

Cetateanul11 mai 2017

GALERIE FOTO – Expertiză de 140.000 de lei pentru a afla care sunt problemele Podului de Fier din Lugoj

Cetateanul10 mai 2017

Începe verificarea terenurilor din Lugoj. Impozitele vor fi mai mari cu 500% pentru cele neîngrijite

Cetateanul8 mai 2017

Clădire confiscată de la un falsificator, transformată în centru de relaţii internaţionale

Cetateanul5 mai 2017

Şcoala de Arte din Lugoj are nume nou, director nou şi va fi reabilitată

Cetateanul5 mai 2017

Francisc Boldea promite că Lugojul nu va mai fi oraşul bălăriilor. Cele mai multe spaţiile verzi sunt încă neîngrijite!

Cetateanul4 mai 2017

Lugojul, la un pas să piardă finanţări europene de 1.000.000 de euro. Primarul şi consilierii se acuză reciproc

Cetateanul3 mai 2017
%d blogeri au apreciat: