Prețurile petrolului au inversat vânzarea bruscă cu o zi mai devreme, crescând cu aproximativ 2% vineri, din cauza temerilor tot mai mari că ar putea dura săptămâni până la dislocarea unei nave gigant de containere care blochează Canalul Suez, care ar stoarce aprovizionarea cu produse brute și rafinate.
Cu toate acestea, prețurile se îndreptau spre o a treia pierdere săptămânală consecutivă, perspectivele cererii fiind afectate de blocaje proaspete ale coronavirusului în Europa.
Brentul brut a crescut cu 1,09 dolari, sau 1,8%, la 63,04 dolari pe baril, după ce a scăzut joi cu 3,8%.
Produsul brut din West Texas Intermediate (WTI) a crescut
1,22 dolari, sau 2,1%, la 59,78 dolari pe baril, după ce a scăzut cu 4,3% cu o zi mai devreme.
Ambele valori de referință au fost pe drumul spre o mică pierdere săptămânală, după o scădere de peste 6% săptămâna trecută.
Nava-container împotmolită blochează traficul în Canalul Suez, unul dintre cele mai aglomerate canale de transport maritim din lume pentru petrol și combustibili rafinați, cereale și alte comerțuri între Asia și Europa.
Oficialii au oprit toate navele care intrau pe canal joi și o companie de salvare a spus că ar putea dura câteva săptămâni până la eliberare.
„Temerile privind etanșeitatea aprovizionării au crescut pe măsură ce cheia Canalului Suez a rămas blocată de nava gigantică, depășind îngrijorările legate de cererea slabă din cauza blocajelor din Europa și Asia”, a declarat Satoru Yoshida, analist de mărfuri la Rakuten Securities.
Din cele 39,2 milioane de barili pe zi (bpd) din totalul comerțului maritim de țiței în 2020, 1,74 milioane bpd au trecut prin Canalul Suez, potrivit firmei de urmărire a petrolierelor Kpler. În plus, 1,54 milioane bpd de produse petroliere rafinate, cum ar fi benzina și motorina, circulă prin canal, aproximativ 9% din comerțul global de produse pe mare, a spus Kpler.
Înfundându-se din blocajul din Canalul Suez, tarifele de transport maritim pentru petrolierele s-au dublat aproape săptămâna aceasta, iar mai multe nave au fost îndepărtate de pe căile navigabile vitale, întrucât o navă-container gigant a rămas încastrată între ambele maluri.
Piețele petrolului au fost, de asemenea, ridicate de îngrijorările legate de escaladarea riscului geopolitic în Orientul Mijlociu. Forțele Houthi din Yemen au declarat vineri că au lansat atacuri cu o zi mai devreme asupra Arabiei Saudite care vizează facilități deținute de compania petrolieră de stat Saudi Aramco și situri militare.
Așteptările ca organizația țărilor exportatoare de petrol și aliații săi, cunoscută sub numele de OPEC +, să își mențină probabil producția mai mică, au susținut și prețurile, a declarat cercetătorul Nissan Securities, Yasushi Osada.
Grupul de producători este programat să se întâlnească pe 1 aprilie pentru a decide aprovizionarea din mai, iar surse OPEC + au declarat pentru Reuters că se așteptau ca grupul de producători să rămână în general la nivelurile actuale mai scăzute, deoarece perspectivele cererii s-au deteriorat din cauza noilor blocaje din Europa.
Acționând cu o săptămână înainte de reuniunea OPEC +, Compania Națională de Petrol Abu Dhabi (ADNOC) a aprofundat reducerile de aprovizionare cu țiței pentru clienții asiatici în iunie la 10% -15% de la 5% -15% în mai, mai multe surse cu cunoștințe despre această chestiune a spus joi.
Sursa: Financiarul.ro