Sondaj al școlii online Novakid.ro: ce știu copiii europeni despre ce înseamnă sustenabilitatea și educația de mediu

0

Protecția mediului, acțiunile de susținere a climei și consumul responsabil rămân o preocupare pentru comunitatea globală a secolului XXI. Evidențiate și de Națiunile Unite, acestea fac parte din Obiectivele de Dezvoltare Durabilă (ODD), planul pentru conturarea unui viitor sustenabil, de care să ne putem bucura împreună. În acest sens, educația joacă un rol important, deoarece nu pot avea loc schimbări pozitive fără o susținere constantă și deliberată din partea instituțiilor guvernamentale, școlilor și familiilor.

Așadar, Novakid, școala online de limba engleză pentru copii nr. 1 din Europa, a realizat un sondaj în rândul a 3.000 de familii din Europa, Asia și statele arabe pentru a descoperi stadiul actual al educației de mediu în școli și obiceiurile de consum ale familiilor.

Sondajul a vizat experiența familiilor în chestiuni referitoare la obiceiurile de consum din gospodării, educația de mediu în școli și acasă, precum și nivelul de conștientizare în rândul copiilor cu privire la gestionarea și reciclarea deșeurilor.

Respondenții au fost persoane ce au copii cu vârsta cuprinsă între 4 și 12 ani, cu diferite niveluri de educație, venituri și ocupație. Inițiativa a fost realizată în luna aprilie 2022 în 14 țări, inclusiv Spania, Italia, Germania, Coreea de Sud, Turcia, Arabia Saudită, Qatar, Kuweit, Egipt și Emiratele Arabe Unite.

Educație de mediu în școli și acasă

În Spania, 33% dintre participanți au menționat că centrul educațional al copiilor lor organizează activități speciale privind protecția mediului de cel puțin 4 ori/an academic sau chiar mai des. Cu toate acestea, mai mult de jumătate (55,6%) dintre părinți au subliniat că acest lucru se întâmplă destul de rar, de 1 până la 3 ori/an academic sau mai puțin. Aproape 11% dintre respondenți au spus că micuții lor nu au beneficiat de cursuri sau activități speciale destinate educației de mediu în cadrul școlii frecventate.

Conform rezultatelor sondajului din Italia, 60% dintre centrele de învățământ organizează astfel de activități de 1-3 ori pe an. Numărul școlilor care nu oferă copiilor activități speciale și cursuri de sustenabilitate este mai mare decât în Spania: aproape 14% dintre părinți au menționat lipsa acelor lecții în instituțiile educaționale ale copiilor.

Absența completă a lecțiilor este notabilă în statele arabe (35,4%), Germania (35%), Coreea de Sud (33,3%) și Turcia (22,5%).

În același timp, rezultatele sondajului arată că dacă școala copilului inițiază lecții sau activități de învățare pe tema educației de mediu, aceasta tinde să impacteze obiceiurile zilnice ale familiei și implementarea unei rutine sustenabile la domiciliu. Aproape 67% dintre membrii grupului cumpără de obicei „produse cu 0 km” (care au „parcurs” mai puțin de 100 km, fiind realizate ecologic și organic), acordând deopotrivă atenție ambalajelor reciclabile. În același timp, acele familii tind să acceseze mai multe informații despre dezvoltarea durabilă și protecția mediului (40%), în timp ce media este de 20%.

Familiile din Italia și Coreea de Sud sunt cele care tind să organizeze foarte des activități speciale în interior sau în aer liber pentru copiii lor, având în prim plan protecția mediului. Aproape 30% dintre respondenții din Italia au menționat că au parte de acest tip de inițiative lunar, în timp ce 34% dintre părinți declară că le organizează de obicei cu anumite ocazii: activități de cartier, acțiuni de voluntariat sau evenimente speciale. În Coreea, procentul este și mai mare: 50% dintre persoane afirmă că tind să aibă astfel de activități la ocazii speciale.

Cele mai puțin active în acest sens sunt familiile din Spania și Germania: 44,5% dintre părinții din Spania și jumătate dintre respondenții din Germania au declarat că nu sunt obișnuiți să organizeze activități speciale dedicate sustenabilității pentru copiii lor.

Consum responsabil și conștientizare cu privire la reciclare

Aproximativ 58,2% din respondenții din statele arabe au declarat că nu sunt foarte atenți să cumpere produse în ambalaje reciclabile și cu 0 km; 27% dintre respondenți nu acordă deloc importanță acestui fapt. În același timp, copiii din această regiune au cel mai scăzut nivel de conștientizare cu privire la elementele de bază ale reciclării (62,7%), iar media dintre toate țările participante la sondaj este de 89%.

Această tendință se observă și în Spania. 48% dintre familii cumpără de obicei produse cu 0 km, de preferință în ambalaje reciclabile. Deși 27% dintre participanți au afirmat că nu sunt foarte grijulii în acest sens, ei au indicat că în mod cert ar dori să-și îmbunătățească rutina zilnică și obiceiurile de consum. Copiii din aceste familii sunt mai puțin conștienți de elementele de bază ale reciclării (unde se aruncă plasticul și care sunt regulile de gestionare a deșeurilor acasă ori în cartierul lor): 93%, în comparație cu nivelul mediu din Spania – 98%.

Familiile italiene par să fie cele mai atente la consumul produselor cu 0 km și la cumpărarea bunurilor în ambalaje reciclabile dintre toate familiile care au participat la sondaj. Peste 42% dintre respondenți au menționat că încearcă mereu să cumpere produse locale și acordă multă atenție ambalajului; 21% dintre familii cumpără de obicei produse cu 0 km, de preferință în ambalaje reciclabile. În același timp, 93% dintre părinții din Italia spun că micuții lor sunt conștienți de elementele de bază ale reciclării și gestionării deșeurilor acasă ori în cartierul lor.

Un nivel similar de conștientizare este prezentat în Turcia (91,7%). De asemenea, aceste familii acordă multă atenție consumului sustenabil: 36% dintre respondenți au spus că de obicei aleg produse cu 0 km și cumpără bunuri în ambalaje reciclabile, în timp ce 29,2% au spus că fac întotdeauna asta.

Copiii coreeni tind să fie cei mai bine educați în materie de reciclare: majoritatea absolută a părinților au spus că micuții lor cunosc elementele de bază ale reciclării și regulile de gestionare a deșeurilor acasă.

Sursele media facilitează conștientizarea

Educația nu are loc doar la școală sau acasă, ci și în spațiul media. În acest sens, respondenții din Turcia și statele arabe tind să consume materiale media despre sustenabilitate, provocări și probleme de mediu, depinzând de știri (Turcia – 68%, țările arabe – 68,2%), dar rar citesc articole, se uită la televizor sau ascultă radio despre acest subiect (săptămânal sau lunar). Cu toate acestea, părinții spanioli (20%), germani (20%) și italieni (26%) au spus că în familiile lor consumul media pe probleme de mediu este săptămânal, indiferent de știri. Conform rezultatelor sondajului, 17,4% dintre părinții coreeni citesc sau ascultă zilnic conținut despre sustenabilitate. Acesta este cel mai mare procent din toate țările participante la sondaj.

Astfel, în familiile care tind să utilizeze surse media despre sustenabilitate în mod regulat, obiceiurile ecologice au un nivel mai ridicat de dezvoltare, iar copiii au mai multe cunoștințe despre reciclare și gestionarea deșeurilor.

Novakid se implică activ în sprijinirea educației de mediu și al conceptului de sustenabilitate. Cea mai recentă inițiativă a avut loc pe data de 18 aprilie și a luat forma unei lecții deschise, total gratuită, dedicată Zilei Pământului. În cadrul acesteia, cursanții au putut descoperi cum pot fi economisite resursele Terrei, care sunt regulile 3R de protecție a mediului (reducere, reutilizare și reciclare), dar, cel mai important, ce poate face fiecare copil pentru a proteja planeta.
Platforma plănuiește noi astfel de acțiuni, cu referire și la Ziua Mondială a Sustenabilității (ce se marchează în fiecare an în data de 5 iunie).

Despre Novakid

Novakid, platforma online de limba engleză pentru copii, a fost fondată în 2017, în Silicon Valley (SUA), de Max Azarov, Dmitry Malin și Amy Kroveletskaya. În 2021, peste 2,6 milioane de cursuri au fost predate unui număr de aproximativ 200.000 de studenți. În orele de vârf, sunt predate simultan peste 2.000 de lecții, dovedindu-se astfel stabilitatea platformei.

Programul educațional Novakid ESL (Engleza ca a doua limbă) respectă Cadrul European Comun de Referință pentru Limbi (CECRL) și a fost dezvoltat ținându-se cont de interesele și vârstele individuale ale copiilor. Novakid folosește tehnologii de educație prin joc (gamification) și realitate virtuală, pentru a crea un mediu propice vorbirii limbii engleze și îi ajută pe copiii din întreaga lume să studieze într-un mod distractiv și interesant.

Metoda unică Novakid de evaluare a progresului (peste 1.500 de parametri, testare A/B și alte componente ale unei abordări bazate pe analiza datelor) permite profesorilor să adapteze programul în funcție de nevoile și interesele individuale ale fiecărui copil.

 

Citește și