Un ONG face apel ca firmele să doneze 20% din impozitul pe profit pentru proiecte cu impact social

0

Fundaţia Inovaţii Sociale Regina Maria menţionează că, pentru a-şi putea continua activitatea şi în 2020, are nevoie ca minim 200 companii plătitoare de impozit pe profit/venit să doneze, la finalul acestui an, cei 20% din impozitul pe profit, potrivit unui comunicat.

„Fundaţia reprezintă de aproape 10 ani singura speranţă pentru cei peste 2.500 de bolnavi fără venituri şi fără asigurări medicale, oameni cu poveşti de viaţă cutremurătoare, oferindu-le servicii integrate de calitate, în mod gratuit şi dreptul la o viaţă decentă. În grija acestor părinţii bolnavi, persoane defavorizate, care nu au acces la niciun serviciu medical sau tratament în afară de cele de urgenţă, se află peste 3.000 de copii, care sunt astfel cei mai vulnerabili dintre noi, deoarece în lipsa părinţilor nu au niciun sprijin”, se arată în comunicat.

Directorul executiv al Fundaţiei, Cristiana Mateoiu, a afirmat că, prin direcţionarea a 20% din impozitul companiei pe profit sau pe venit, le poate oferi medicamente şi servicii medicale acestor femei şi bărbaţi, pentru care sănătatea înseamnă încă o zi câştigată alături de copiii lor.

Potrivit datelor furnizate de Autoritatea Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), în 2017 doar una din cinci companii care au realizat profit în cursul acelui an a ales să direcţioneze 20% din impozitul pe profit către proiecte derulate în beneficiul societăţii, procentual însemnând 20% din totalul firmelor care ar fi putut face acest lucru. În acest fel, în proporţie covârşitoare, fondurile astfel rezultate au rămas în administrarea statului, relevă comunicatul.

Potrivit acestuia, deşi numărul companiilor care au înţeles importanţa direcţionării a 20% din impozitul pe profit către cauze sociale creşte de la an la an, nu toate firmele au apelat la acest instrument crucial de finanţare pentru programele pe care ONG-urile derulează în folosul celor mai stringente nevoi ale societăţii.

ONG-ul aminteşte că, în fiecare an, organizaţiile non-profit au astfel posibilitatea de a primi, prin redirecţionare, 20% din impozitul pe profit al companiilor, iar companiile beneficiază de un regim fiscal favorabil. Cu alte cuvinte, firmele pot sponsoriza ONG-urile prin redirecţionarea către acestea a 20% din taxele care sunt colectate de către stat, fără niciun cost pentru companie şi printr-o procedură extrem de simplă, dar nu mai mult de 0,75% din cifra de afaceri. În felul acesta, firmele pot alege să facă un bine cu acei bani, care, altfel, s-ar duce la stat, termenul limită fiind de 31 decembrie, afirmă Fundaţia.

„În realitate, cele mai multe dintre companiile româneşti nu direcţionează din diferite motive, multe dintre ele prea puţin întemeiate. Firmele multinaţionale nu o fac, deoarece le sunt afectate raportările financiare internaţionale. Altele, cu toate că nu raportează internaţional, nu utilizează facilitatea de frica statului (se tem că vor primi controale mult mai intensive de la ANAF)”, a declarat Cristiana Mateoiu.

Conform OUG nr. 25/2018 şi societăţile comerciale cu cifra de afaceri până la 1 milion de euro (microîntreprinderile) cu impozit pe venit pot face sponsorizări pentru susţinerea entităţilor nonprofit şi a unităţilor de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acreditaţi cu cel puţin un serviciu social licenţiat şi care sunt înregistrate în registrul ANAF, într-un mod similar cu companiile plătitoare de impozit pe profit.

Potrivit comunicatului, potenţialul este „unul enorm”, căci sunt peste 180.000 de microîntreprinderi în România care pot deduce valoarea sponsorizării până la nivelul de 20% din impozitul pe venit datorat pentru trimestrul în care a înregistrat cheltuielile, în aşa fel transformând trimestrial aceste fonduri în sprijin real pentru comunităţile defavorizate.

„Din păcate, microintreprinderile încă nu au exerciţiul sponsorizării. Mulţi încă nu ştiu că au această facilitate, alţii consideră ca banii sunt puţini şi că oricum nu contează. Eforturile ONG-urilor de a îi ‘educa’ în acest sens sunt extrem de mari şi disproporţionate în raport cu valoarea obţinută (ONG-urile nu au putere de promovare, nu au personal suficient, etc)”, a spus Cristiana Mateoiu.

Sursa: Financiarul.ro.

Citește și