Producătorii europeni de baterii se pregătesc pentru a profita de pachetele masive de stimulare „verde” dezvăluite de la pandemia coronavirusului, deși mulți recunosc că va fi greu să se potrivească cu gigantii asiatici care domină piața mainstream.
În timp ce Northvolt-ul suedez și mai recent Verkor-ul Franței fac un joc pentru producția pe scară largă, alte companii europene se concentrează pe piețele de nișă și noile tehnologii, mai degrabă decât pe firmele chineze și sud-coreene cu producția în masă a bateriilor destinate vehiculelor electrice ( EVS).
De la producătorul grec de baterii Sunlight până la start-up-uri precum InoBat Auto în Slovacia și Innolith în Elveția, firmele spun că provocarea de a construi rapid economii de scară pentru a concura cu capul pe mijloacele de a găsi nișe este, deocamdată, o cale mai probabilă spre succes.
„Aveți giganți de baterii în Europa, este încă posibil”, a declarat Lampros Bisalas, șeful executivului Sunlight.
„Trebuie doar să alergăm și să ne ocupăm și să inovăm mai repede decât ceilalți.” Fabrica greacă de la Lumina Soarelui este cel mai mare producător mondial de baterii cu plumb pentru vehicule automate ghidate, stivuitoare și sisteme de stocare a energiei, iar acum se trece la celulele de litiu.
Dar Bisalas nu va merge după piața EV dominată de tehnologia contemporană Amperex China (CATL) (300750.SZ), Panasonic din Japonia (6752.T) și LG Chem din Coreea de Sud (051910.KS), Samsung SDI (006400.KS) și SK Innovation (096770.KS).
Se concentrează pe producția de litiu-fier-fosfat (LFP), un tip de baterie potrivită pentru stivuitoare, locomotive și roboți care îndeplinesc sarcini scurte, cu pauze între ele.
„Aceste piețe sunt miliarde de dolari”, a spus Bisalas.
„Vedem o oportunitate foarte mare acolo, pentru că vedem producători de ioni de litiu, în special din China, fiind concentrați pe EV.”
Încă de la lansarea Alianței Europene a Bateriei în 2017, Europa a presat firmele locale să dezvolte o industrie care ar trebui să înflorească într-un viitor cu emisii reduse de carbon și să se asigure că continentul nu depinde de produsele importate sau de tehnologie.
„CRIZA DE SOVERENȚIE”
În prezent, China găzduiește 80% din producția mondială de celule de ioni de litiu – tipul de baterie care se preconizează să alimenteze industria EV cu creștere rapidă – și cea mai mare parte a capacității care va veni online în Europa în următorii cinci ani aparține firmelor asiatice.
Însă Uniunea Europeană a angajat 550 de miliarde de euro (647 miliarde de dolari) pentru protecția climei și tehnologiile curate în următorii șapte ani, iar aceste planuri se bazează pe baterii pentru a stoca energie regenerabilă și pentru a alimenta vehiculele electrice.
Cercetătorii au identificat deja 13 proiecte europene de baterii care ar putea fi eligibile pentru sprijinul UE, în țări precum Franța, Germania, Slovacia și Polonia – deși unele sunt conduse de producători asiatici, precum planurile LG Chem de a-și extinde fabrica la Cracovia.
Se preconizează că producția europeană de EV va crește de șase ori în următorii cinci ani, iar liderii UE se așteaptă ca lanțul valoric al bateriei – de la minerit la producție până la reciclare – să valoreze 250 de miliarde de euro până în 2025.
Sursa: Financiarul.ro.