Tehnici Mindfulness, în viața de familie

0

,,Să nu rămâi prins în trecut. Nu visa la viitor. Concentrează-te asupra momentului prezent.”

(Buddha)

Mindfulness, într-o versiune simplă, înseamnă să fii focusat pe momentul prezent. Această abilitate îmbunătățește conștientizarea emoțională și reduce nivelul de stres. Părintele, își poate ajuta copilul să fie mindfulness prin modelul pe care îl oferă sau învățându-l, să fie concentrat pe momentul ,,aici și acum”.

În continuare, sunt prezentate câteva tehnici mindfulness care pot fi utilizate cu copiii și se pot integra în rutina lor zilnică. Se recomandă, alegerea unei singure tehnici pe zi.

  1. Dimineața- înviorarea
  2. ,,Cinci simțuri”- împreună cu copilul tău, îți iei timp să explorezi dimineața, cu ajutorul simțurilor. Pe rând, fiecare denumește lucrurile pe care le: vede, aude, le simte tactil, le gustă și le miroase.
  3. Scanarea corpului- începând cu talpa piciorului și până în zona capului, observă senzațiile pe care le simți, în fiecare parte a corpului. De exemplu, observă senzația pe care o ai când pantalonii se așează pe picioare, tensiunea din zona musculară sau aerul rece care îți atinge fața.
  4. La servirea mesei
  5. Explorarea mindful- începe o conversație cu copilul tău, despre momentul ,,aici și acum” și îi propui să îți împărtășească: un lucru pe care îl simte fizic, un lucru la care se gândește și un sentiment pe care îl are. Copiii pot fi ajutați cu o listă ajutătoare de emoții, iar ei să aleagă ceea ce li se potrivește.
  6. A mânca, mindful- în loc să serviți masa în grabă, mai indicat este să mâncați încet și mindfully. Observați ce aspect are mâncarea și ce fel de mirosuri are? Cum este la gust? Cum se simte mâncarea pe limba ta? Pe rând, împărtășiți lucrurile pe care le observați, indiferent de cât de neînsemnate ar părea.
  7. În timpul plimbărilor cu mașina
  8. Jocul ,,Spionul”– în acest joc, copilul va ,,spiona” o culoare pe care o percepe și îți cere să ghicești care este obiectul ales. Acest joc oferă copilului oportunitatea de a explora mediul său înconjurător, de a-și dezvolta spiritul de observație și de a observa lucruri care poate, în mod obișnuit, ar trece neremarcate.
  9. Jocul ,,Alfabetului”- în timp ce călătoriți cu mașina, cere-i copilului tău să caute cuvinte din mediul înconjurător, care încep cu fiecare literă din alfabet, luate în ordine.
  10. La grădiniță/ școală

Confecționează o brățară, împreună cu copilul tău. Este o activitate distractivă și este confortabil de purtat la mână. De fiecare dată când brățara este la încheietura mâinii, să îți iei un moment în care să observi, un lucru pe care îl: vezi, auzi, miroși și îl simți.

Mindfulness înseamnă acceptarea gândurilor și emoțiilor, fără a le judeca, fără a le denumi, ,,bune” sau ,,rele”. Presupune concentrarea asupra prezentului, fără a retrăi trecutul sau a imagina viitorul. Prin urmare, este o abilitate care se poate dezvolta prin training și ne ajută să ne bucurăm din plin, de toate oportunitățile pe care ni le oferă momentul ,,aici și acum.” Practica mindfulness, are multe beneficii printre care: aduce claritate în simțire, gândire, trăire; reduce nivelul de stres, îmbunătățește atât relațiile interumane, sistemul imunitar, cât și capacitatea de învățare,  previne apariția stărilor de anxietate și depresiei.

 

Magda Mînzatu, Psiholog

Sursa – Glow Magazin.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata