Factorii de risc și managementul stresului

0

În zilele noastre, stresul a ajuns să facă parte din cotidian, așa că acum aproape toată lumea se confruntă cu el, în viața de zi cu zi.  Stilul de viață modern presupune fel și fel de situații stresante, cărora am învățat să le facem față, dar lucrurile se complică, atunci când stresul ne copleșește. Pentru ca acest lucru să nu se întâmple, îți oferim câteva sfaturi despre cum să manageriezi eficient stresul și cum să eviți factorii de risc.

Ce este stresul

Psihologii definesc stresul ca pe o stare de tensiune, încordare și disconfort, generată de o serie de factori negativi. Cauzele stresului influențează, în mod diferit, fiecare persoană, existând indivizi care pot face față mai ușor unor situații pe care alții le suportă mai greu. De asemenea, și rezistența la stres variază, ca și manifestările pe care oamenii le au în astfel de situații. Au fost identificate trei tipuri principale de reacții la stres, după cum urmează:

  • exteriorizarea – se manifestă prin agresivitate verbală sau chiar și fizică, furie dezlănțuită și orice alte reacții prin care persoana în cauză încearcă să se elibereze de tensiune.
  • evadarea – constă în izolarea socială, persoanele aflate în această situație rupând legăturile cu rudele și prietenii și căutându-și un „refugiu”. Nu de puține ori, alcoolul, drogurile, jocurile de noroc și alte vicii devin un refugiu pentru cei aflați în astfel de situații.
  • înghețarea – este caracterizată prin lipsa reacțiilor fizice sau psihice la stres, persoanele care trec printr-o astfel de stare simțindu-se neputincioase și neajutorate. De cele mai multe ori, fără un sprijin la timpul potrivit, aceste persoane ajung la depresie.

Factorii de stres

Cum spuneam, stresul face parte din cotidian, așa că nu e de mirare acești factori sunt întâlniți la tot pasul. Ziua începe cu drumul până la birou în traficul infernal, continuă cu taskurile dificile și deadline-urile care te țin peste program și se încheie cu turele în jurul blocului, pentru a găsi un loc de parcare. Acesta este programul multora dintre noi, iar factorii de stres pot fi ușor identificați.

De asemenea, conflictele, oboseala, singurătatea și nesiguranța sunt alte cauze care duc la apariția stresului. Mai putem adăuga emoțiile care preced un examen sau prezentarea unui proiect important, grija pentru sănătatea proprie sau a cuiva drag, dar și starea de epuizare cauzată de un program încărcat. Tabloul complet al factorilor de risc este mult mai amplu, iar cauzele diferă de la o persoană la alta.

Cum să ții stresul sub control

Un prim sfat în acest sens ar fi evitarea cât mai multor factori de risc enumerați anterior. Însă, pentru că nu poți evita absolut toate cauzele de stres, adaptează-te situațiilor de care nu ai cum să scapi. Există câteva strategii de adaptare la stres, unele axate pe emoții, altele, pe gestionarea problemelor care provoacă stresul. Strategiile axate pe emoții sunt eficiente în situațiile care te pot afecta puternic sufletește, așa cum ar fi pierderea unei persoane dragi. Scopul este diminuarea impactului emoțional al situației, prin diferite metode cum ar fi resemnarea, meditația, ignorarea, amânarea, în funcție de situație.

Strategia axată pe problema generatoare de stres presupune concentrarea, în mod deosebit, în această direcție, pentru a găsi o rezolvare favorabilă.

O alimentație sănătoasă este un alt factor care te ajută să faci față stresului, oferind organismului necesarul de vitamine și minerale care contribuie și la sănătatea creierului.

De asemenea, profită de orice moment liber din zi pentru a face mișcare, de preferat, în aer liber. Exercițiile fizice eliberează în organism endorfine, iar acestea induc o stare de euforie și optimism la nivelul psihicului.

Stresul face parte din viața noastră și trebuie să ne obișnuim să trăim cu el, fără a-l lăsa să ne controleze. O stare de stres în anumite situații este absolut normală, însă, lucrurile se complică, dacă aceasta persistă mai mult de șase luni. În acest caz, se instalează stresul cronic, iar, pentru a-i face față, ai nevoie de ajutorul unui medic.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata