APIA: România înregistrează o creştere consistentă a pieţei auto în ultimele 11 luni, de 8,2%

0

Luna noiembrie aduce în România, pentru a doua oară în acest an, o scădere a pieţei auto totale – după cea din martie – cu 1,2% comparativ cu noiembrie 2018, însă, spre deosebire de multe alte state membre ale Uniunii Europene, piaţa românească înregistrează o creştere consistentă în ultimele 11 luni, de 8,2%, potrivit datelor APIA, remise luni AGERPRES.

Piaţa auto din România consemnează în 2019 al şaselea an de creştere. Astfel, după 11 luni din 2019, creşterea generală a pieţei auto este de doar 8,2%, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2018 (faţă de +9,3% cât era la 10 luni). Cu toate acestea, spre deosebire de multe alte state membre ale Uniunii Europene, România înregistrează o creştere consistentă a pieţei în ultimele 11 luni, scăderile din martie şi noiembrie fiind, probabil, un efect al evoluţiei programului „Rabla”.

Referitor la vânzările de autoturisme noi din UE, este de remarcat faptul că, după 11 luni, ţările grupate în EU15 (90% din total piaţă UE) înregistrează o scădere de 0,7%. Între acestea, grupul celor cinci ţări (Franţa, Germania, Italia, Spania şi Marea Britanie) care, împreună, totalizează circa 75% din piaţa auto a UE, consemnează la 11 luni din 2019 o scădere generală de 0,2% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2018 (deşi în lunile octombrie şi noiembrie au avut creşteri importante, de +8% şi, respectiv +4,2).

Evoluţia la 11 luni a acestor pieţe este: Spania – minus 5,7%, Marea Britanie – minus 2,7%, Italia – minus 0,6%, Franţa – minus 0,3%. Singura piaţă care nu este în teritoriu negativ şi care, datorită mărimii sale, are un impact semnificativ asupra evoluţiei de ansamblu, Germania, înregistrează la 11 luni o creştere totală de 3,9%.

În continuare, în România, vânzările sunt susţinute, în principal, de persoanele juridice, care realizează 57% din totalul achiziţiilor de autoturisme în primele 11 luni ale lui 2019. Este însă de remarcat faptul că numărul de autoturisme achiziţionate de persoanele fizice în această perioadă (68.941 unităţi) este cu 18,6% superior celui din perioada similară a anului trecut (când se înregistrau doar 58.107 unităţi). Ca urmare, şi ponderea achiziţiilor realizate de persoanele fizice a crescut pe ansamblul perioadei analizate, de la 40% în 2018 la 43% în 2019.

În ceea ce priveşte autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), în primele 11 luni ale anului 2019 au fost înmatriculate 408.616 unităţi, cu 6,0% mai puţine decât în 2018, având şi o structură de vârstă îmbunătăţită (cu scăderi importante pe segmentul celor mai vechi de 12 ani).

În ceea ce priveşte producţia şi exportul, APIA precizează că datele de care dispune sunt incomplete şi face referire doar la producţia şi exportul Ford România, care, după 11 luni din 2019, înregistrează volume consistente, respectiv o producţie de 125.681 unităţi (-4,9%) şi un export de 118.892 unităţi (-10,4%). În acest context, ar mai fi de semnalat faptul că producţia modelului Puma a demarat în forţă, înregistrând în luna noiembrie un volum important, respectiv 4.620 de unităţi (total în 2019 de 4.769 unităţi), restul până la 13.767 unităţi fabricate în noiembrie fiind Ecosport.

În ceea ce priveşte livrările de autovehicule noi, luna noiembrie 2019 consemnează, pentru a doua oară în acest an, un volum al vânzărilor în scădere (-1,2%) comparativ cu luna similară a anului trecut. Ca urmare, după 11 luni din anul 2019, se înregistrează o creştere generală a pieţei cu 8,2%, pe un volum total de 185.418 unităţi. Din acestea, 160.142 sunt autoturisme care, pe ansamblul perioadei, înregistrează o creştere de 10,3% şi 25.276 vehicule comerciale, acestea fiind în scădere cu 3,3%.

Topul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de Dacia, cu 51.994 de unităţi, urmată de Volkswagen, cu 15.696 unităţi, Renault – 15.477 unităţi, Ford – 13.657 unităţi şi Skoda – 12.902 unităţi. Dacia, cu 49.122 unităţi, conduce topul la categoria autoturisme, iar Ford (3.378 unităţi) pe cel de la vehicule comerciale uşoare.

La autoturisme, în topul mărcilor, după Dacia, cu cele 49.122 de unităţi (30,7% cotă de piaţă, realizată pe volum, în creştere cu 4,5% faţă de 2018), urmează Volkswagen, cu 13.740 de unităţi (8,6% cotă de piaţă şi un volum în creştere cu 0,8% faţă de 2018), Renault, cu 13.720 de unităţi (8,6% din total piaţă şi un volum
în creştere cu 18,8%), Skoda, cu 12.902 unităţi (8,1% cotă de piaţă şi un volum mai mare cu 3,8%) şi Ford, cu 10.279 de unităţi (6,4% cotă de piaţă şi un volum în creştere cu 19,6%).

Pe modele, cu cele 19.323 unităţi vândute, Dacia Logan este cel mai bine vândut model după 11 luni din 2019, urmat de Dacia Duster – cu 11.674 unităţi, Dacia Sandero – 11.128 unităţi, Renault Clio – 5.920 de unităţi şi Skoda Octavia – cu 5.319 unităţi.

Analizând segmentarea pe clase, după 11 luni ale anului 2019, APIA consemnează o evoluţie mixtă, astfel: creşteri pe segmentele Sport (+45,8%), SUV (+21,0%), B (+13,3%), MPV (+9,5%), C (+5,2%) şi scăderi pe F (-33,9%), A (-23,2%), D (-15,6%) şi E (-9,0%). Este însă de remarcat faptul că două segmente, respectiv C şi SUV, reprezintă împreună peste 70% din piaţa totală, având o pondere relativ egală (circa 35%).

În funcţie de tipul de combustibil al achiziţiilor de autoturisme, în luna noiembrie, numărul autoturismelor cu combustibili alternativi a crescut cu 33% faţă de luna precedentă. Ca urmare, şi cota acestora în total piaţă a crescut, ajungând la 4,7% (faţă de 3,2% în octombrie).

Pe ansamblul celor 11 luni de până acum, autoturismele pe benzină continuă să deţină cea mai mare pondere, respectiv 71% din total (semnificativ mai mare comparativ cu ponderea pe care o aveau în aceeaşi perioadă din 2018 – 61,9%). Dintre primele 10 mărci/modele cele mai vândute, 6 mărci şi respectiv 8 modele au o
pondere în vânzări cu motorizări pe benzină peste această medie.

Pe de altă parte, în noiembrie, ponderea motorizărilor diesel a scăzut cu 2,6 puncte procentuale faţă de cota avută în luna anterioară şi cu 9,4 pp faţă de prima
lună a anului 2019. Ca urmare, după 11 luni din 2019, ponderea autoturismelor cu motoare diesel ajunge la 25,2%, cu 10,1 pp mai puţin decât cea pe care o aveau în aceeaşi perioadă din 2018.

În schimb, ponderea motorizărilor diesel pentru autoturismele rulate nou intrate în parc (import) este de 76,4% din total.

„La acest subiect (evoluţie diesel), apreciem necesar să reiterăm menţiunea făcută şi cu alte ocazii: motoarele diesel de ultimă generaţie (Euro6d) au emisii poluante comparabile cu cele pe benzină, având, în plus, emisii de CO2 mai mici cu circa 15%-20% (deci, consum mai redus) la modele cu echipări similare. În plus, respectarea obiectivelor stabilite pentru următorii ani în ceea ce priveşte reducerea emisiilor de CO2 (atât de către constructorii de automobile, cât şi de către statele semnatare ale acordului de la Paris – COP21), depinde, cel puţin pe termen mediu, în bună măsură, de o mai mare penetrare pe piaţă a autoturismelor dotate cu motoare diesel de ultimă generaţie”, menţionează APIA.

Autoturismele „verzi” (electrice şi hibride), în luna noiembrie, au înregistrat o cotă de 4,7% din total, superioară celei din luna precedentă, ceea ce face ca, pe ansamblul celor 11 luni din 2019, această categorie de autoturisme să înregistreze o creştere semnificativă de volum (6.015 faţă de doar 4.017 în 2018). În acest context, şi ponderea sa în ansamblul pieţei înregistrează o creştere importantă comparativ cu cea de anul trecut (3,8% în 2019 faţă de doar 2,8% în 2018).

Pe subcategorii, se consemnează o creştere consistentă de 150,4% (2,5 ori) la autoturismele full electrice şi o creştere de 22,6% la cele plug-in. Pe de altă parte, şi autoturismele hibride înregistrează o creştere de 34,4%. Trebuie remarcată evoluţia foarte bună a Programului Rabla Plus şi în acest an, numărul de autoturisme electrice (full sau plug-in) achiziţionate prin acesta fiind de circa 3,5 ori mai mare decât cel consemnat la sfârşitul lunii noiembrie 2018.

„Această evoluţie constant pozitivă din ultimii ani (x11 ori în 3 ani pe segmentul celor cu alimentare electrică) impune, din raţiuni de mediu, continuarea, şi în anii viitori, a acestui program (ex: 2020-2025), dar cu un buget în creştere, în concordanţă cu cererea tot mai ridicată de autovehicule ‘verzi’, dar şi cu ţintele de mediu stabilite pentru România în Directiva UE nr. 1161/2019 (achiziţiile publice de autovehicule cu emisii zero sau scăzute trebuie să ajungă la o pondere minimă de 18,7% în perioada de referinţă august 2021 – decembrie 2025)”, susţine APIA.

O altă analiză de interes este şi evoluţia autoturismelor cu tracţiune integrală (4×4). Acestea reprezintă 18,2% din totalul achiziţiilor realizate în primele 11 luni ale lui 2019, pe un volum total de 29.206 unităţi, uşor inferior (-0,8%) celui consemnat în 2018.

În funcţie de ţara de provenienţă a autoturismelor, situaţia după 11 luni din 2019 se prezintă astfel: România, o pondere de 30,4%, Germania 16,7%, Turcia 10,8%, Cehia 10,5% şi Spania 8,3%. În acest context, comparativ cu perioada similară din 2018, vânzările de autoturisme din producţia autohtonă au crescut cu 5,4%, iar cele din import cu 12,5%.

Sursa: Financiarul.ro.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata